یکشنبه 16 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ علی آباد کتول | 5 جای دیدنی آن + عکس

⚡ علی آباد کتول | 5 جای دیدنی آن + عکس

⚡ علی آباد کتول | 5 جای دیدنی آن + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
26 شهریور 1402



  • همه چیز درباره علی آباد کتول :

علی آباد کتول با آب و هوای معتدل، طبیعت زیبا، سرسبز و تماشایی خود، یکی از مقاصد گردشگری در فصل‌های گرم سال محسوب می‌شود. این شهر زیبا به علت قرارگیری در منطقه‌ای کم‌ارتفاع، چندین تپه و جنگل‌هایی با پوشش گیاهی مناسب دارد. گردشگرانی که به این شهر زیبا سفر می‌کنند از گشت و گذار در تپه‌های باستانی علی آباد کتول و تماشای طبیعت زیبای آن بهره می‌برند. 

 

طبیعت علی آباد

علی آباد کتول

  • علی آباد کتول کجاست؟

آدرس : استان گلستان، شهر علی آباد کتول

علی آباد کتول، سومین شهر استان گلستان است و در فاصله ۴۰ کیلومتری (35 دقیقه) شهر گرگان قرار دارد. این شهر در منطقه‌ای کم ارتفاع واقع شده و زیبایی آن بیشتر به علت وجود جنگل‌های سرسبز منطقه است. این شهر زیبا از سمت شمال و شمال شرق به گنبد کاووس، از جنوب به جنگل‌های حفاظت شده چلچلی، از شرق به شهرستان رامیان و از سمت غرب به گرگان منتهی می‌شود. 

قلعه چلچلی

قلعه چلچلی

  • مسیر دسترسی به علی آباد کتول : 

برای دسترسی به علی آباد کتول، طبق این که سفر شما از نوع هوایی یا زمینی باشد می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی استفاده کنید. اگر با هواپیما به علی آباد کتول می‌روید بهتر است بدانید که این شهر فرودگاه ندارد و باید در شهر گرگان به زمین بنشینید. شهر علی آباد کتول راه‌آهن نیز ندارد؛ بنابراین بهترین راه سفر به این شهر، استفاده از اتوبوس و یا خودروی شخصی است. 

مسیر دسترسی از تهران به علی آباد کتول

مسیر دسترسی از تهران به علی آباد

فاصله تهران تا علی آباد کتول حدود ۴۴۰ کیلومتر (7 ساعت) است. مسیر دسترسی به این شهر مستقیم بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. در این مسیر ابتدا باید از تهران به جاده فیروزکوه بروید؛ سپس از شهرهای دماوند، فیروزکوه، قائم‌شهر، ساری و بهشهر عبور کنید تا به گرگان برسید. 
از گرگان به سمت علی آباد کتول حرکت کنید و وارد این شهر زیبا شوید. فاصله گرگان تا علی آباد کتول حدود ۳۷ تا ۴۰ کیلومتر (35 دقیقه) است و حدود ۳۵ دقیقه زمان‌بر است. 
اگر از شهر مشهد به علی آباد می‌روید، فاصله مشهد تا علی آباد کتول ۵۴۹ کیلومتر (8 ساعت) بوده و حدود هفت ساعت زمان‌بر است.

مسیر دسترسی از مشهد به علی آباد کتول

مسیر دسترسی از مشهد به علی آباد

  • درباره علی آباد کتول :

علی آباد کتول یک شهر تاریخی و طبیعی محسوب می‌شود. این شهر زیبا ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و یکی از مهم‌ترین سکونتگاه‌های شمال ایران محسوب می‌شود. باستان‌شناسان تا به امروز حدود ۱۳۰ اثر باستانی را در این منطقه کشف و شناسایی کرده‌اند. حمام عمومی، خانه باستانی، آسیاب آبی، قبرستان ماهیان و تپه باستانی چینو از مهم‌ترین آثاری هستند که در این شهر وجود دارند. 
در روزگاران گذشته به علت وجود جنگ‌های بیشتر و حمله اقوام به یکدیگر، انسان‌ها همواره به دنبال سکونتگاهی امن بودند. علی آباد کتول به علت وجود مناطق کوهستانی و جنگل‌های پرپشت، موقعیت استراتژیک مناسبی دارد.

 علی آباد زیبا

طبیعت زیبای علی آباد

وجود خاک حاصلخیز و منابع آب کافی مهم‌ترین گزینه‌های انتخاب محل زندگی برای اقوام گذشته بود. به این علت علی‌آباد کتول را یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های ایران می‌دانند. 
مردم علی آباد کتول به زبان طبری صحبت می‌کنند. گویش‌های خراسانی، شاهرودی و سیستانی هم در این منطقه دیده می‌شود. برخی از ساکنان آن نیز به زبان فارسی صحبت می‌کنند. 
اکثر ساکنان این شهر از قوم کتولی هستند و به کتولی که از گویش‌های زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند. مازندرانی‌، آذربایجانی‌ نیشابوری‌، کاشمری‌، شاهرودی‌، سیستانی و فندرسکی از دیگر اقوام ساکن در این شهر هستند که هریک گویش مخصوص به خود را دارند. 

جاده علی آباد

جاده علی آباد

  • آب و هوای علی آباد کتول :

آب و هوای علی آباد کتول معتدل و خنک است. موقعیت تپه‌ای شهر و وجود جنگل های سرسبز کوهستانی اطراف آن، شهر را به یکی از زیباترین جاهای استان گلستان تبدیل می‌کند. طبیعت علی آباد کتول در فصل‌های بهار و پاییز زیبایی وصف‌نشدنی دارد. رطوبت هوای شهر در فصل تابستان بسیار زیاد است و زمستان نیز برای مسافرت به این شهر مناسب نیست. 

زمستان علی آباد

زمستان علی آباد

  • بهترین زمان سفر به علی آباد کتول :

شهر علی آباد کتول در یک منطقه پست و کم‌ارتفاع در کنار چند دشت و تپه قرار دارد. این موقعیت سبب شده است که آب و هوای شهر معتدل باشد و آن را جزو مقاصد گردشگری خوش آب و هوا محسوب کنند. طبیعت این شهر زیبا در فصل بهار، دوباره جان می‌گیرد و جریان زندگی در آن برقرار می‌شود. 
هوای علی آباد کتول در فصل بهار بسیار خنک و زیبایی طبیعت آن در این فصل توصیف‌ناشدنی است؛ به این علت بهترین زمان سفر به علی آباد کتول، فصل بهار محسوب می‌شود. تابستان فصلی محبوب برای سفر است؛ اما رطوبت آن زیاد و برای بسیاری آزاردهنده است. 

بهار علی آباد

بهار علی آباد

  • تفریحات علی آباد کتول :

علی آباد کتول بیشتر به علت طبیعت زیبای آن شهرت دارد. این شهر زیبا از نظر طبیعت‌گردی موقعیت خوبی دارد و بیشتر کسانی که به آن سفر می‌کنند، طبیعت‌گردان هستند. ییلاق‌های علی آباد کتول با هوای خنک، طبیعت سرسبز و سرزنده بهترین مکان برای تفریح و استراحت به شمار می‌روند.

طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی :

علی آباد کتول در منطقه‌ای کم‌ارتفاع واقع شده و با تپه‌های مرتفع همسایه است. فاصله شهر تا جنگل زیاد نیست. این موقعیت طبیعی، آن را به مکانی برای گشت و گذار در دل طبیعت تبدیل می‌کند. ذخایر چوب، گونه‌های گیاهی مختلف، طبیعت بکر و دست‌نخورده، وجود حیوانات متنوع و پرندگان زیبا، آن را به مکانی جذاب برای طبیعت‌گردی و تماشای طبیعت تبدیل می‌کند. 

جنگل علی آباد

جنگل علی آباد

 پیاده‌روی در دل طبیعت :

پیاده‌روی در دل طبیعت زیبای علی آباد کتول و تماشای زیبایی‌های آن، روح و جسم هر گردشگری را جلا می‌دهد. گشت و گذار در اطراف آبشارها، تماشای طبیعت منطقه، صدای آب، موسیقی پرندگان، تماشای چشم‌انداز ارتفاعات منطقه، همه و همه زیبایی‌هایی است که چشم از تماشای آن سیراب نمی‌شود. 

دهکده افراتخته

دهکده افراتخته

 عکاسی :

طبیعت زیبا و تماشایی علی آباد کتول برای عکاسی مناسب است. مناظر طبیعت زیبای این منطقه در برخی جاها، به‌ویژه فضای اطراف آبشارها و تصاویر زیبای ریزش آب توصیف‌ناشدنی هستند و تنها با دوربین عکاسی می‌توان زیبایی‌های آن را ثبت و ضیط کرد.

عکاسی در طبیعت علی آباد

عکاسی در علی آباد

 

بازارگردی :

بازارگردی در علی آباد کتول و آشنایی با محصولات محلی منطقه، از سرگرمی‌هایی است که گردشگران علاقه‌مند به این نوع تفریح از آن استفاده می‌کنند و لذت می‌برند. شرایط خرید محصولات محلی علی آباد کتول، طبق سلیقه گردشگران در بازارهای محلی فراهم است.

چهارشنبه بازار علی آباد

چهارشنبه بازار علی آباد

  • جاهای دیدنی علی آباد کتول :

علی آباد کتول یک شهر زیبا است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد. با ما همراه شوید تا زیبایی‌های این شهر تماشایی را به شما معرفی کنیم.

1- آبشار کبودوال :

آبشار کبودوال، مشهورترین جاذبه طبیعی علی آباد کتول به شمار می‌رود. این آبشار زیبا و بلند منظره‌ای زیبا و تماشایی دارد و در یک مسیر کوهستانی واقع شده است. این آبشار زیبا، حدود ۴۸ کیلومتر (1 ساعت) با شهر گرگان فاصله دارد. آبشار کبودوال انبوهی از خزه دارد و نورهای آن بازتاب تالالو خزه‌های سبز روی سنگ‌ها هستند که منظره‌ای زیبا را خلق می‌کنند. 

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال

2- پارک جنگلی علی آباد کتول :

پارک جنگلی علی آباد کتول یا پارک جنگلی کبودوال، از زیباترین و مشهورترین جاهای دیدنی علی آباد کتول است. این پارک جنگلی حدود ۲۳۰۰ متر طول و ۷۶۰ متر عرض دارد. مساحت این جنگل را ۱۰۹ هکتار می‌دانند. این جنگل زیبا، بهترین مکان برای تفریح، برپایی کمپ شبانه، چای و سیب‌زمینی آتشی است.

بهار علی آباد

پارک جنگلی علی آباد

3- آبشار چلی :

آبشار چلی نزدیک روستای چلی سفلی است. این آبشار از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به علی آباد کتول به شمار می‌رود. ارتفاع آن ۶۰ متر است و طبیعت‌گردان برای دسترسی به آن باید حدود یک کیلومتر در جنگل پیاده‌روی کنند تا به این آبشار زیبا برسند. 

آبشار چلی

آبشار چلی

4- آبشار آلامن یا آبشار اوترنه :

علی آباد کتول سرزمین آبشارهای رویایی محسوب می‌شود. آبشار آلامن یا آبشار اوترنه از مهم‌ترین دیدنی‌های طبیعی علی آباد کتول است. این آبشار، حدود هفت متر ارتفاع دارد و در غرب روستای آلامن قرار می‌گیرد. روستای آلامن در میان جنگل‌های کبودوال است و پایین آن یک آبشار با عمق یک تر مشاهده می‌شود. 

آبشار اوترنه

آبشار اوترنه

5- دریاچه سد زرین گل :

دریاچه سد زرین گل که به دریاچه سد کبودوال هم معروف است، از مهم‌ترین رودخانه‌های استان گلستان محسوب می‌شود. این سد بسیار زیبا است و از چشمه‌های کوهستانی سرچشمه می‌گیرد. گنجایش این سد حدود ۱۷ میلیون متر مکعب است. برای دسترسی به این جاذبه طبیعی باید حدود یک و نیم کیلومتر پیاده‌روی کنید. 

سد زرین گل

دریاچه سد زرین گل

  • جاذبه‌های تاریخی علی آباد کتول :

علی آباد کتول شهری با قدمت تاریخی بسیار است و جاذبه‌های دیدنی و تاریخی برای عرضه به گردشگران دارد.

 شغال تپه :

شغال تپه از قدیمی‌ترین آثار تاریخی علی آباد کتول محسوب می‌شود. این تپه در ۲۰۰ متری جنوب غرب میدان مرکزی علی آباد قرار دارد؛ شکل آن بیضی و ابعاد آن ۵۰ در ۶۰ متر است. شغال تپه حدود ۳۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. در این تپه آثار سفالینه رنگی لعاب‌دار و نقش داری کشف شده است که برخی از آنها را به دوره ساسانی و بعضی را به دوره اسلامی مرتبط دانسته‌اند. 

شغال تپه

شغال تپه

تپه باستانی چینو :

تپه باستانی چینو از دیگر جاذبه‌های دیدنی علی آباد کتول است. این تپه با حدود سه هکتار وسعت، در نزدیکی روستای چینو قرار دارد. سفال‌هایی از نوع فلات عتیق در این منطقه وجود دارند. باستان‌شناسان قدمت این آثار را بیشتر از ۷۰۰۰ سال می‌دانند. آثاری از دوره اشکانی و دوران نوسنگی از خشت، سنگ و گل در این منطقه به دست آمده است. 

تپه چینو

تپه باستانی چینو

سایت ریگ چشمه :

سایت ریگ چشمه از دیگر جاذبه‌های دیدنی علی آباد کتول محسوب می‌شود و نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. مسافران این سایت می‌توانند با تاپ لند و پاراگلایدر در بالای سایت تا ارتفاع ۸۰۰ متری پرواز کنند و از تماشای چشم‌انداز شهر و مناظر زیبایی آن لذت ببرند. 

اقامت در علی آباد

ریگ چشمه

موزه تاریخ طبیعی کبودوال :

موزه تاریخ طبیعی کبودوال در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی تاسیس شد. انواع زیستگاه‌های آبی، خشکی، تالابی و استپی در این موزه نمایش داده شده‌اند. غرفه‌های هرباریوم، پرندگان، پستانداران، فسیل‌ها، صدف‌ها، حشرات و خزندگان در این موزه قرار دارند. موزه تاریخ طبیعی کبودوال از تماشایی‌ترین بخش‌های شهر برای عاشقان طبیعت است. 

موزه تاریخ طبیعی علی آباد کتول

موزه تاریخ طبیعی

 موزه مردم‌شناسی علی آباد کتول :

موزه مردم‌شناسی علی‌آباد کتول اولین موزه مردم‌شناسی استان گلستان محسوب می‌شود؛ این موزه ۴۰۰ متر مربع مساحت دارد و بازدیدکنندگان در آن با آداب و رسوم، نوع پوشش و آیین‌های مردم منطقه آشنا می‌شوند. 

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی

شکم‌گردی در علی آباد کتول :

بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان در سفر به جاهای مختلف ایران به شکم‌گردی و تست انواع غذاهای مختلف علاقه‌مند هستند. علی آباد کتول نیز به عنوان یکی از شهرهای شمالی ایران، غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارد که تجربه آنها بسیار لذیذ است. 
سلف خورشت، ماش‌پلو، آش ترشو، شامی ترشه و حلیم بادمجان از غذاهای معروف علی آباد کتول هستند. کندس‌او یا ازگیل وحشی، شیرینی بابتو، تنقلاتی به نام خاکی و ترشی آلو نیز جزو خوراکی‌های محبوب این شهر محسوب می‌شوند. 

چشم انداز زیبای علی آباد از رستوران اقامتگاه سنتی

سرو غذا در رستوران اقامتگاه سنتی

با گشت و گذار در شهر علی‌آباد هیچ چیز به اندازه صرف یک وعده غذایی خوشمزه در دل طبیعت شما را شاد نمی‌کند. کافه‌ها و رستوران‌هایی در علی آباد کتول وجود دارد که از صرف غذا در آن لذت می‌برید. کباب سرای شعبانی، رستوران حاج علی، کافه‌رستوران و فست فود بهارنارنج از مهم‌ترین آنها هستند. 

سرو غذا در اقامتگاه بوم گردی در علی آباد

سرو غذا در رستوران اقامتگاه سنتی 

خرید در علی آباد کتول :

علی آباد کتول مانند دیگر شهرهای شمالی ایران، مراکز خرید و فروشگاه‌هایی برای استفاده گردشگران دارد. مهم‌ترین بازار علی آباد کتول، چهارشنبه بازار است. این بازار همان‌طور که از نام آن برمی‌آید در روزهای چهارشنبه و در یک محله مشخص برگزار می‌شود. 
در این بازار صنایع دستی مردم شهر، محصولات باغ‌ها و انواع کالاهایی چون پوشاک، لوازم منزل، لوازم آرایش، مواد شوینده و ظروف نیز به فروش می‌رسند. گردشگران از این بازار استقبال می‌کنند؛ زیرا تنوع کالا در آن فراوان و قیمت‌های آن نیز مناسب است.

بازارگردی در علی آباد

بازار سنتی علی آباد

سوغات و صنایع دستی علی‌آباد کتول :

علی آباد کتول نیز مانند دیگر شهرهای ایران، ابزار موسیقی بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد. این صنایع دستی خاص و زیبا، تمدن و فرهنگ مردم این خطه را به تصویر می‌کشد. تعامل با طبیعت و زیبایی‌های پیرامون آن، نمونه‌هایی هستند که پیشینه تاریخی مردمان این منطقه را نمایش می‌دهند. 
ابزارآلات موسیقی چون تار، کمانچه، سه‌تار، دوتار و صنایع دستی مانند چادرشب، آجیده‌دوزی، نمدمالی، نواربافی، پارچه‌های ابریشم و لباس‌های محلی نمونه‌هایی از سوغات جالب و جذاب هستند که در سفر به علی آباد کتول خریداری می‌کنید و به عنوان یادگاری این شهر همراه خود می‌برید. 

سوغات علی آباد

صنایع دستی علی آباد

اقامت در علی آباد کتول :

اقامت در علی آباد کتول سخت نیست؛ زیرا این شهر زیبا، روستاهای گردشگری بسیار و ییلاقات زیبا و متنوعی دارد که در آنجا اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ویلاهای زیبایی برای اقامت گردشگران فراهم کرده‌اند. 
در جاده‌ای که به علی آباد منتهی می‌شود، افرادی در کنار خیابان می‌ایستند و تابلوهایی را با مضمون کرایه ویلا و یا سوئیت به دست می‌گیرند؛ دسترسی به این اقامتگاه‌ها در همه روستاهای اطراف علی آباد کتول امکان‌پذیر است.

ویلا در علی آباد

کلبه در علی آباد

برای رزرو اقامتگاه در علی آباد کتول، اقامتگاه‌ بوم‌گردی، ویلا و یا سوئیت مورد نظرتان را پیش از سفر انتخاب و خیال خود را از بابت اقامتگاه راحت کنید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی این شهر متنوع هستند؛ صرف صبحانه در اقامتگاه‌های بوم‌گردی علی آباد کتول و تماشای چشم‌انداز طبیعت زیبا، گزینه‌ای است که بیشتر طبیعت‌گردان از آن استقبال می‌کنند. 
چادر زدن در علی آباد کتول و کمپ‌های شبانه در طبیعت رویایی آن، یکی دیگر از گزینه‌های اقامتی مورد علاقه طبیعت‌گردان است. 

اقامتگاه بوم گردی در علی آباد

اقامتگاه بوم گردی در علی آباد

اگر به اقامت در هتل علاقه دارید، هتل‌های زیادی در علی آباد است که مختارید طبق سلیقه و بودجه خود از آنها استفاده کنید و لذت ببرید. 
تجربه طبیعت‌گردی در علی آباد کتول و آفرینش لحظه‌های به یادماندنی در آن برای هر گردشگری جذاب است. طبیعت زیبا، آبشارهای رویایی، غذاهای محلی متنوع و خوشمزه، تفریح و اقامتی خاطره‌انگیز، تجربیاتی است که از سفر به این خطه از شمال ایران نصیبتان می‌شود. 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گلستان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ